-
Rezerwacja online
-
Natychmiastowe potwierdzenie
-
Najlepsze apartamenty
-
Oferty specjalne
Rezerwacja online
Natychmiastowe potwierdzenie
Najlepsze apartamenty
Oferty specjalne
Półwysep Helski to nie tylko miejscowość zachwycająca pięknymi i rozległymi plażami. Może się też poszczycić bogatą historią. Warto więc nie ograniczać się do samego plażowania, ale odwiedzić ciekawe miejsca historyczne, które przybliżą wydarzenia z przeszłości. Jednym z tych, jakie powinniśmy wziąć pod uwagę, jest Muzeum Kolei Helskich.
Muzeum Kolei Helskich jest obiektem nowym, bo powstało w 2013 roku. Jest oddziałem podlegającym Muzeum Obrony Wybrzeża. Jego zbiory można podziwiać w dawnych komorach amunicyjnych niemieckiej baterii „Schlaeswig Holstein”.
Podstawowym motywem do stworzenia Muzeum Kolei Helskich było upamiętnienie i przedstawienie mniej znanej części historii obrony wybrzeża, w której istotną rolę odegrała logistyka. To hołd dla kolejarzy wspierających działania obronne. Pomimo tego, że nie brali oni czynnego udziału w toczących się walkach, ich poświęcenie miało istotne znaczenie dla zachowania ciągłości transportu kolejowego. Byli odpowiedzialni za transport żołnierzy i rannych, a także za dostawy żywności czy broni. To również kolejarze zapewniali łączność pomiędzy dowództwem i liniami obrony.
W ramach Muzeum Kolei Helskichmożna zwiedzać dwie ekspozycje. Pierwsza z nich, jak już wspomnieliśmy, zorganizowano w żelbetowym schronie. Znajdujące się na wystawie eksponaty obrazują historię rozwoju kolejnictwa w Helu.
Druga wystawa jest ekspozycją plenerową. Jest ona zlokalizowana wokół schronu i podziwiać można elementy taboru kolejowego, które uratowano przed zezłomowaniem. Znajdziemy tutaj części taboru normalnotorowego i wąskotorowego.
W trakcie wycieczki można podziwiać takie eksponaty jak elementy torowisk, narzędzia, sygnalizacje i pamiątki związane z kolejnictwem.
Ponieważ Muzeum Kolei Helskich wchodzi w skład Helskiego Kompleksu Muzealnego,jego godziny otwarcia są takie same, ja pozostałych obiektów znajdujących się na tym terenie. W zależności od tego, kiedy będziemy planować wizytę w muzeum, inne są godziny otwarcia. Od 23 października do kwietnia muzeum jest nieczynne. W kwietniu jest czynne w godzinach 10.00-16.00, w maju w godzinach 10.00-17.00, w czerwcu w godzinach 10.00-18.00, w lipcu i sierpniu w godzinach 10.00-19.00, we wrześniu w godzinach 11:00-17.00, a w pierwszej połowie października są to godziny 11.00-16.00.
Ceny biletów także będą inne. Jeżeli chcemy zwiedzić tylko skansen, czyli część plenerową Helskiego Kompleksu Muzealnego, to za bilet normalny zapłacimy 7 zł, a za ulgowy 5 zł. Jednak będąc w tym miejscu, nie warto się do tego ograniczać i koniecznie trzeba wejść do głównego budynku wystawowego B-2, gdzie znajduje się Muzeum Obrony Wybrzeża i Muzeum Kolei Helskich. Wtedy bilet normalny kosztuje 23 zł, a ulgowy 17 zł.
Ciekawą propozycją jest zakup biletu na przejazd kolejką wojskową i zwiedzanie Muzeum Kolei Helskich. Tutaj także bilet normalny kosztuje 23 zł, a ulgowy 17 zł. Dostępny jest też bilet rodziny w cenie 75 zł za dwie osoby dorosłe i dwójkę dzieci. Odjazdy kolejki są od 10.30 co 40 minut. Helska kolej wąskotorowa to nie lada atrakcja dla zwiedzających w każdym wieku.
Jeśli zastanawiamy się, gdzie warto pojechać nad morze pociągiem, to Hel, a wraz z nim Helski Kompleks Muzealny, będzie idealną propozycją. Obszar, na którym znajdziemy wszystkie obiekty muzealne, jest zaledwie kilometr od dworca PKP Hel. Łatwo dotrzemy tu koleją na przykład z Władysławowa albo z Gdyni.
Kiedy będziemy zwiedzać Muzeum Kolei Helskich, mamy szansę dowiedzieć się wielu interesujących rzeczy, o których najpewniej nie wiedzieliśmy. Podobnie jak w innych regionach Polski, tak i nie brakuje tajemnic i ciekawostek dotyczących Półwyspu Helskich i rozwoju kolejnictwa. Oto kilka z nich.
W latach 1921-1922 zbudowano normalnotorową linię kolejową łączącą Redę z Helem. Prowadzi ona wzdłuż całej Mierzei Helskiej. Na odcinku w Kuźnicy tory są w bezpośredniej bliskości morza, a do wydm i plaży jest tylko 28 m.
Budowę sieci kolejki wąskotorowej rozpoczęto w 1934 roku. Od początku miała służyć do celów wojskowych, a wagoniki były przystosowane do przewozu m.in. torped. Cała sieć kolejki wynosiła 26 km. Podczas wojny Niemcy rozbudowali sieć kolejki pod kątem własnych potrzeb, a po wojnie większość torów rozebrano. Pewien fragment odbudowało Muzeum Obrony Wybrzeża.
Przed laty na Helu był trójkąt manewrowy umożliwiający zawracanie parowozów. Do współczesnych czasów zachował się kikut trójkąta, a szczyt trójkąta w 2013 roku pocięto na złom.
Pobyt na Półwyspie Helskim jest doskonałą okazją, by poznać mniej znane fakty z przeszłości naszego kraju. Odwiedzając Helski Kompleks Muzealny, a wraz z nim Muzeum Kolei Helskich, można przenieść się w czasie i przeżyć niezwykłą przygodę. Taka wycieczka spodoba się zarówno dzieciom, jak i dorosłym.